Tομέας Γλωσσολογίας & Διδακτικής

Ο Τομέας συμμετέχει τα τελευταία χρόνια σε αρκετά σημαντικά ερευνητικά προγράμματα.

Κρατικό Πιστοποιητικό Γλωσσομάθειας (ΚΠγ)

Πρόκειται για πρόγραμμα του Υπουργείου Παιδείας που στοχεύει στην ανάπτυξη και στη λειτουργία ενός ελληνικού συστήματος πιστοποίησης της γλωσσομάθειας, αντίστοιχου με τα συστήματα πιστοποίησης που προσφέρονται στην ελληνική εκπαιδευτική αγορά από ξένους φορείς (2003-2013). Το ΚΠγ, που έχει αναπτυχθεί με βάσει το «Κοινό Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Αναφοράς» του Συμβουλίου της Ευρώπης, στοχεύει στην πιστοποίηση διαφορετικών επιπέδων «γνώσης» μιας ξένης γλώσσας, δηλαδή εξετάζει το βαθμό ικανότητας ενός ατόμου να κατανοεί και να παράγει γραπτό και προφορικό λόγο της γλώσσας αυτής. 

Οι εξετάσεις για το ΚΠγ ελέγχουν και αξιολογούν τη γνώση 6 ξένων γλωσσών (αγγλικής, γαλλικής, γερμανικής, ιταλικής, ισπανικής και τουρκικής) κυρίως από Έλληνες χρήστες. Για το λόγο αυτό, λαμβάνονται υπόψη οι κοινωνικές συνθήκες χρήσης της γλώσσας και ελέγχονται οι επικοινωνιακές ικανότητες διαμεσολάβησης από την ελληνική στην ξένη γλώσσα, σε αντίθεση με άλλα συστήματα αξιολόγησης, τα οποία σχεδιάζουν τις εξετάσεις τους σε μία μόνο ξένη γλώσσα, ανεξάρτητα από τους χρήστες και το περιβάλλον χρήσης της.

Ιστότοπος http://www.minedu.gov.gr/eksetaseis-main/kpg-main.html.

Study4French

Η ανάπτυξη του ιστοχώρου ψηφιακού υλικού για την προετοιμασία των υποψηφίων των πανελληνίων εξετάσεων στο ειδικό μάθημα της Γαλλικής Γλώσσας “study4french» που σχεδιάστηκε από τα Τμήματα Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του ΕΚΠΑ και του ΑΠΘ (2012-2013).

Ο ιστότοπος, αξιολογήθηκε και βραβεύθηκε στο πλαίσιο της δράσης "Μάθηση 2.0 plus" και απέσπασε "ειδική μνεία ενδιαφέροντος".

study4french.gr

 

TNP2 - Languages, New Learning Environments – The European Learning Space

Το Θεματικό Δίκτυο TNP2 - Languages, New Learning Environments – The European Learning Space (2000-2003) στο πλαίσιο του προγράμματος SOCRATES.

Μέλος του Τομέα συμμετείχε στην επιστημονική επιτροπή του προγράμματος το οποίο συντόνισε το Freie Universität Berlin.

Ιστότοπος http://userpage.fu-berlin.de/elc/tnp2/learnenv.html#sc

πρόγραμμα ΕΚΑΤΗ

Το πρόγραμμα ΕΚΑΤΗ  (Εκπαίδευση/ Κατάρτιση εξ Αποστάσεως μέσω Τεχνολογιών της πλΗροφορίας) στο πλαίσιο του ΕΠΕΑΕΚ ΙΙ (2003-2006)

Αξιοποίηση των ασύγχρονων συστημάτων τηλεκπαίδευσης για γλωσσική διδασκαλία

Το ερευνητικό πρόγραμμα "Αξιοποίηση των ασύγχρονων συστημάτων τηλεκπαίδευσης για γλωσσική διδασκαλία" (89336) στο πλαίσιο του προγράμματος ενίσχυσης της ερευνητικής δραστηριότητας στο ΑΠΘ (Δράση Δ: ενίσχυση ερευνητικής δραστηριότητας ανθρωπιστικών επιστημών) (2013-2014)

Καινοτόμες τεχνολογίες και εικονικά περιβάλλοντα διδασκαλίας στη γλωσσική εκπαίδευση

Το ερευνητικό πρόγραμμα "Καινοτόμες τεχνολογίες και εικονικά περιβάλλοντα διδασκαλίας στη γλωσσική εκπαίδευση" (New technologies and virtual environments in language learning & training) στο πλαίσιο του προγράμματος ενίσχυσης της ερευνητικής δραστηριότητας στο ΑΠΘ (Δράση Δ: ενίσχυση ερευνητικής δραστηριότητας ανθρωπιστικών επιστημών) (2011-2012)

 

Άλλες ερευνητικές συμμετοχές

Μέλη του Τομέα έχουν επίσης συμμετάσχει τα προηγούμενα χρόνια σε αρκετά ερευνητικά προγράμματα στο πλαίσιο των ΕΠΕΑΕΚ Ι (ΞΕΝΙΟΣ), LEONARDO DA VINCI (DIMITRA), LINGUA III (CARPE D.M.), ΕΚΤ και DEFI-MED-CAMPUS (1990-2000)

IRIS – Identifying and Reconstructing individual language Stories – Promoting plurilingualism and enhancing individual language repertoires

Πρόγραμμα Erasmus+, KA2

https://irisplurilingua.unimi.it/?redirect=0

http://www.irisplurilingua.eu/

Επιστημονική Υπεύθυνη: Ευαγγελία Μουσούρη

Ερευνητική Ομάδα Pluralités, http://www.pluralites2.web.auth.gr/

Συνεργαζόμενα Ιδρύματα:

  • Αυστρία: Verein für Internationale Sprachzertifizierung, Informationstechnologie,  Organisation u. Networking
  • Γαλλία: Université Paris 8 Vincennes - Saint-Denis
  • Ελλάδα: Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
  • Ιταλία: CEM - Centro Educazione Media, Πάδοβα
  • Centro COME - Farsi prossimo, Μιλάνο
  • Ρουμανία: “Grigore Tabacaru” Teacher Training Centre (CCD), Bacau
  • Σουηδία: Uppsala Universitet

KAMILALA - un projet créatif d’inclusion sociale par l’ouverture aux langues et aux cultures

Πρόγραμμα Erasmus+, KA2

https://kamilala.org/erasmus/

https://kamilala.org/partner/pluralites-grece/

Επιστημονική Υπεύθυνη: Ευαγγελία Μουσούρη

Ερευνητική Ομάδα Pluralités, http://www.pluralites2.web.auth.gr/

Συνεργαζόμενα Ιδρύματα:

  • Γαλλία:  Αssociation Dulala, Université Paris 8
  • Πορτογαλία: Université d’Aveiro 
  • Ελλάδα: Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
  • Ιταλία: Région Autonome Vallée d’Aoste 

Ερευνητικό Πρόγραμμα του Συμβουλίου της Ευρώπης για τις Γλώσσες CELV-ECML

EMILE dans des langues autres que l'anglais – Transitions réussies entre les différents niveaux d'enseignement

https://www.ecml.at/ECML-Programme/Programme2020-2023/CLILinlanguagesotherthanEnglish/tabid/4298/language/fr-FR/Default.aspx

Επιστημονική Υπεύθυνη: Ευαγγελία Μουσούρη

Ερευνητική Ομάδα Pluralités, http://www.pluralites2.web.auth.gr/

Συνεργαζόμενα Ιδρύματα:

  • Δανία: University of Copenhagen, Department of English, Germanic and Romance studies
  • Φινλανδία: City of Helsinki Department of Education
  • Νορβηγία: Universität Tromsø, HSL-Fakultetet
  • Ελλάδα: Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης