ΚΑΤΑΤΑΞΕΙΣ ΠΤΥΧΙΟΥΧΩΝ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ, Τ.Ε.Ι. Η ΙΣΟΤΙΜΩΝ ΠΡΟΣ ΑΥΤΑ, Α.Σ.ΠΑΙΤ.Ε., ΓΙΑ ΤΟ ΑΚΑΔΗΜΑΙΚΟ ΕΤΟΣ 2024-2025

Η Συνέλευση του Τμήματος Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Α.Π.Θ. στη συνεδρίαση της Συνέλευσης με αριθμό 423/25-4-2024, έχοντας υπόψη τις διατάξεις του άρθρου 6 παρ. 10 του  ν.4218/2013 (Α΄ 268/2013) και το άρθρο 2 της Υπουργικής Απόφασης αριθμ. Φ1/192329/Β3/2013 (Β’ 3185/2013), αποφάσισε για τις κατατακτήριες εξετάσεις ακαδημαϊκού έτους 2024-2025:

  • Το ποσοστό των κατατάξεων των πτυχιούχων Πανεπιστημίου, Τ.Ε.Ι. ή ισοτίμων προς αυτά, Α.Σ.ΠΑΙΤ.Ε., της Ελλάδας ή του εξωτερικού (αναγνωρισμένα από τον Δ.Ο.Α.Τ.Α.Π.) καθώς και των κατόχων πτυχίων ανωτέρων σχολών υπερδιετούς και διετούς κύκλου σπουδών αρμοδιότητας Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων και άλλων Υπουργείων, ορίζεται σε ποσοστό 12% επί του αριθμού των εισακτέων .
  • Τα μαθήματα στα οποία θα κληθούν να εξεταστούν οι υποψήφιοι είναι τα εξής:
    - Υ102 Γαλλική Γλώσσα Ι: Γραπτός Λόγος
    - Υ202 Επισκόπηση Γαλλικής Λογοτεχνίας Ι
    - Υ301 Ανάλυση και Παραγωγή Λόγου στην ελληνική γλώσσα

Η ύλη των μαθημάτων έχει ως εξής:

Υ102 Γαλλική Γλώσσα Ι: Γραπτός Λόγος

Grammaire de la langue française

  • Les accents et les signes de ponctuation
  • Le groupe nominal
  • Les déterminants
  • Le groupe adjectival
  • Les pronoms
  • Le groupe verbal (temps et modes verbaux, forme active / passive / pronominale / impersonnelle)
  • Les verbes et leurs constructions
  • Les mots invariables (prépositions, adverbes)
  • Les propositions subordonnées

Ενδεικτική βιβλιογραφία:

  • Bentolila A., 1995, Grammaire alphabétique, Nathan, Paris.
  • Dubois J. et al, 2002, Dictionnaire de linguistique, Larousse, VUEF.
  • Eluerd R., 2002, Grammaire descriptive de la langue française, Nathan, Paris.
  • Poisson-Quinton S., R. Mimran, M. Mahéo-Le Coadic, 2002, Grammaire expliquée du français, Clé international, Paris.

 

Υ202 Επισκόπηση Γαλλικής Λογοτεχνίας Ι

Τα ποιήματα που εντάσσονται στην ύλη εξέτασης του μαθήματος είναι τα εξής αντιπροσωπευτικά ποιήματα των σημαντικότερων ποιητών/σχολών/ρευμάτων της γαλλικής ποίησης από τον 15ο έως και τον 20ό αιώνα:

  • François Villon, « Épitaphe Villon ou La ballade des pendus », Poésies diverses, 1489 (publication posthume)
  • Pierre de Ronsard, II, XLII (« Quand vous serez bien vielle… »), Sonnets pour Hélène, 1578
  • Joachim du Bellay, « Heureux qui comme Ulysse… », Les Regrets, 1558
  • Alphonse de Lamartine, « L’isolement », Les méditations poétiques, 1820
  • Victor Hugo, « L’enfant », Les Orientales, 1829
  • Charles Baudelaire, « L’Albatros » & « L’invitation au voyage », Les fleurs du mal, 1857
  • Paul Verlaine, « Il pleure dans mon cœur », Romances sans paroles, 1874
  • Arthur Rimbaud, « Le dormeur du val », 1870
  • Guillaume Apollinaire, « Le pont Mirabeau », Alcools, 1913 & « Il y a », Poèmes à Lou, 1915
  • Robert Desnos, « J’ai tant rêvé de toi », Corps et biens, 1930
  • Paul Eluard, « La parole » & « L’amoureuse », Les yeux fertiles, 1935
  • Rene Char, « Horrible journée » (fragment 138), Feuillets d’Hypnos, 1946
  • Jacques Prévert, « Familiale » & « La grasse matinée », Paroles, 1949

Ένα corpus αντιπροσωπευτικών γαλλικών ποιημάτων από τον Μεσαίωνα έως και τον 20ό αιώνα (όπου περιλαμβάνονται και τα ως άνω επιλεγμένα ποιήματα) βρίσκεται διαθέσιμο σε μορφή pdf, τα οποία ο κάθε ενδιαφερόμενος θα τα αναζητήσει από τη Γραμματεία του Τμήματος (Αυτή η διεύθυνση Email προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.).

Κατά την εξέταση, θα δοθεί ένα από τα παραπάνω ποιήματα και θα ζητηθεί να αναγνωριστεί αναφέροντας ποιος είναι ο ποιητής που το έχει γράψει, ποιος είναι ο τίτλος και η συλλογή όπου ανήκει, σε ποια εποχή έχει γραφτεί, σε ποιο ρεύμα/σχολή/κίνημα εντάσσεται καθώς και σε ερωτήσεις σχετικά με το περιεχόμενο και τα μορφολογικά του χαρακτηριστικά.

Ενδεικτική βιβλιογραφία:

  • ABRAMS M. H., Λεξικό λογοτεχνικών όρων, Αθήνα, Πατάκης, 2005
  • BANCQUART Marie-Claire, La poésie en France du surréalisme à nos jours, Paris, Ellipses, coll. « Thèmes & Études », 1996.
  • BERCOT M. & GUYAUX A., Dictionnaire des Lettres Françaises, Le XXe siècle, « La Pochoteque », Le Livre de Poche, 1998
  • FAUCONNIER Denis, À la découverte de la poésie, Paris, Ellipses, 2000.
  • JARRETY Michel, La poésie française du Moyen Âge au XXe siècle, Paris, PUF « Quadrige », 2017.
  • JARRETY Michel, Dictionnaire de poésie de Baudelaire à nos jours, Paris, PUF, 2001
  • JOUBERT Jean-Louis, Genres et formes de la poésie, Paris, A. Colin, 2003.
  • JOUBERT Jean-Louis, La poésie, Paris, A. Colin « Cursus », 2004.
  • LABBE Stéphane, La poésie. Rhétorique, registres, courants littéraires et poésies francophones, Paris, Ellipses, 2009.
  • ΛΙΟΝΤΑΚΗΣ Χριστόφορος (επιμ.), Ανθολογία γαλλικής ποίησης, Αθήνα, Καστανιώτης, 2009

 

Υ301 Ανάλυση και Παραγωγή Λόγου στην ελληνική γλώσσα

Η εξέταση μαθήματος συνίσταται σε ασκήσεις που έχουν  στόχο την εμβάθυνση στις δομές και τα επίπεδα της ελληνικής γλώσσας, ως γλώσσας-στόχου της μετάφρασης.  Οι ασκήσεις αφορούν τη σωστή χρήση της ελληνικής γλώσσας, την περίληψη ή την αναδιατύπωση ενός κειμένου, την ανάλυση των συμβάσεων του κειμενικού είδους, την αναγνώριση γλωσσικών ποικιλιών, τα είδη και τους τύπους των κειμένων, τα επίπεδα ύφους, το λεξιλόγιο με βασικά στοιχεία της αρχαίας ελληνικής, της λατινικής, της εκκλησιαστικής γλώσσας και ποικίλων ξένων γλωσσών. Ειδικότερα έμφαση δίνεται στις παρακάτω θεματικές:

  • Χαρακτηριστικά δημοσιογραφικού λόγου
  • Είδη δημοσιογραφικού λόγου (κριτική, ρεπορτάζ, συνέντευξη, ψυχαγωγικές στήλες, ειδικές στήλες κ.λπ.)
  • Προφορικότητα/γραπτότητα
  • Αρχαιοελληνικές ρήσεις, λατινικές εκφράσεις, παγιωμένες εκφράσεις, ασκήσεις με συνώνυμα, αντώνυμα
  • Επίπεδα λόγου, επίπεδα ύφους
  • Διακειμενικότητα
  • Γλωσσικός δανεισμός (είδη δάνειων λέξεων)
  • Γλωσσικές ποικιλίες, γεωγραφικές διάλεκτοι, κοινωνιόλεκτοι (γλώσσα των νέων)
  • Το πολυτροπικό κείμενο
  • Χαρακτηριστικά και λειτουργίες διαφημιστικού λόγου, είδη διαφημίσεων
  • Οι λέξεις-νυφίτσες στη διαφήμιση
  • Οι χιουμοριστικοί μηχανισμοί
  • Η λειτουργία γλώσσας και εικόνας στα κόμικς
  • Λειτουργίες του επιστημονικού λόγου
  • Γαστρονομικός λόγος
  • Πολιτικός λόγος

Ενδεικτική βιβλιογραφία

  • Γαβριηλίδου, Ζ. & Τσάκωνα, Β. (2004-2005). Οι χιουμοριστικοί μηχανισμοί στα κόμικς: Ανάλυση της σειράς ιστοριών του Αστερίξ. Γλωσσολογία, 145-165.
  • Γούτσος, Δ. (2012). Γλώσσα. Κείμενο, ποικιλία, σύστημα. Αθήνα: Εκδόσεις Κριτική. 
  • Dyer, G. (2000). Η Διαφήμιση ως επικοινωνία. Μετάφραση: Αγγελική Σπυροπούλου. Αθήνα: Εκδόσεις Πατάκη.

  • Μπουσούνη-Γκέσουρα, Λ. & Αναγνωστοπούλου, Ι. (2006). Το λέμε σωστά το γράφουμε σωστά; Αθήνα: Μεταίχμιο.
  • Παναρέτου, Ε. (2002). Ο σύγχρονος γαστρονομικός λόγος. Γλωσσολογία 14, 117-135.
  • Παπαζαφείρη, Ι. (1997). Λάθη στη χρήση της γλώσσας μας. Αθήνα: Σμίλη.
  • Χατζησαββίδης, Σ. (2003). Η γλώσσα της διαφήμισης στα ελληνικά Μ.Μ.Ε. στο Δουλκέρη, Τ. Κοινωνιολογία  της Διαφήμισης. Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση.

 

Απαραίτητα δικαιολογητικά για κατάθεση υποψηφιοτήτων:

  1. Αίτηση https://www.frl.auth.gr/images/Files/Documents/Aitisi_symmetoxis_katataktiries.pdf
  2. Αντίγραφο πτυχίου ή πιστοποιητικό περάτωσης σπουδών. Προκειμένου για πτυχιούχους εξωτερικού υποβάλλεται το πρωτότυπο πτυχίο με apostille και επίσημα μεταφρασμένο*.
  3. Αστυνομική ταυτότητα ή διαβατήριο.

 

* Προκειμένου για κατόχους τίτλων σπουδών της αλλοδαπής, σύμφωνα με την παράγραφο 2, του άρθρου 36, του Ν.5029 (ΦΕΚ 55Α/2023), με την οποία τροποποιείται το 1ο και 2ο εδάφιο της παραγράφου 4, του άρθρου 304 του Ν.4957/2022, τα ΑΕΙ της Ελλάδας, για να διαπιστώσουν αν ένα ίδρυμα της αλλοδαπής ή ένας τύπος τίτλου ιδρύματος της αλλοδαπής είναι αναγνωρισμένο, δεσμεύονται από το Εθνικό Μητρώο Αναγνωρισμένων Ιδρυμάτων Ανώτατης Εκπαίδευσης της αλλοδαπής και το Εθνικό Μητρώο Τύπων Τίτλων Σπουδών Αναγνωρισμένων Ιδρυμάτων της αλλοδαπής. Εάν το τίτλος σπουδών έχει απονεμηθεί από αλλοδαπό ίδρυμα με συμφωνία δικαιόχρησης το οποίο συμπεριλαμβάνεται στον αντίστοιχο κατάλογο του ΔΟΑΤΑΠ, υποβάλλεται επιπροσθέτως Βεβαίωση Τόπου Σπουδών.

Προκειμένου για υποψήφιους/-ες με αναπηρία και ειδικές μαθησιακές ανάγκες –όπως αυτές συγκριμένα ορίζονται από την Υ.Α. 92983/Ζ1/2015 (ΦΕΚ 1329Β) –  οι οποίοι/-ες δύνανται να εξετάζονται προφορικά, συνυποβάλλεται σχετική αίτηση, συνοδευόμενη από την προβλεπόμενη σύμφωνα με το ισχύον κάθε φορά σύστημα πιστοποίησης αναπηρίας της οικείας υγειονομικής επιτροπής γνωμάτευση, από την οποία να προκύπτει ότι δεν είναι δυνατόν να εξεταστούν γραπτώς.

Η αίτηση και τα δικαιολογητικά υποβάλλονται ηλεκτρονικά στη διεύθυνση Αυτή η διεύθυνση Email προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.  το διάστημα από 01 έως 15 Νοεμβρίου 2024.

Οι εξετάσεις θα διενεργηθούν το διάστημα 1-20 Δεκεμβρίου 2024.

Το Πρόγραμμα των εξετάσεων θα αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του Τμήματος https://www.frl.auth.gr, τουλάχιστον 10 ημέρες πριν την έναρξη εξέτασης του πρώτου μαθήματος.

Η κατάταξη των επιτυχόντων θα γίνει στο Α΄ εξάμηνο σπουδών.

Θεσσαλονίκη, 25 Απριλίου 2024