1ο ΔΙΕΘΝΕΣ ΣΥΝΕΔΡΙΟ "ΕΓΚΛΗΜΑ ΚΑΙ ΚΡΙΣΗ: Γραφές και μεταγραφές της σύγχρονης αστυνομικής λογοτεχνίας

1ο ΔΙΕΘΝΕΣ ΣΥΝΕΔΡΙΟ "ΕΓΚΛΗΜΑ ΚΑΙ ΚΡΙΣΗ: Γραφές και μεταγραφές της σύγχρονης αστυνομικής λογοτεχνίας

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
2 & 3 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2016
Αμφιθέατρο Τελλόγλειου Ιδρύματος Τεχνών Α.Π.Θ.
 
Λογοτεχνικό είδος πρωτεϊκό, που προσαρμόζεται στον καιρό με τον καλύτερο τρόπο ή κατεξοχήν δείγμα της μαζικής λογοτεχνίας-παραλογοτεχνίας; Υψηλής ποιότητας κοινωνική, πολιτική, λαϊκή λογοτεχνία ή τυποποιημένο εμπορικό προϊόν της εκδοτικής βιομηχανίας; Λογοτεχνία εστιασμένη στο αίνιγμα ή στο γιατί του εγκλήματος; Λογοτεχνία στο περιθώριο του λογοτεχνικού συστήματος ή σε διαρκή αλληλεπίδραση με τα άλλα είδη, στην ίδια την καρδιά του;

Ιδιαιτέρως δημοφιλής, η αστυνομική λογοτεχνία διχάζει από τις απαρχές της ακόμη : Στις μέρες μας έχει πλέον παθιασμένους υποστηρικτές και μέσα στα πανεπιστήμια σε πολλές χώρες, όπου μελετάται συστηματικά – χωρίς αυτό να σημαίνει ότι ο περί αυτήν αντιρρητικός λόγος έχει εξαλειφθεί. Το Τμήμα Γαλλικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας του ΑΠΘ επιδιώκει με το πρώτο διεθνές συνέδριο να μεταφέρει τη συζήτηση για το δημοφιλές είδος της αστυνομικής λογοτεχνίας και στον ελληνικό ακαδημαϊκό χώρο, προσκαλώντας τους ίδιους τους δημιουργούς να συνομιλήσουν τόσο με τους θεωρητικούς όσο και με το κοινό.

Στόχος του συνεδρίου είναι να λειτουργήσει ως ένα φόρουμ κριτικής συζήτησης σχετικά με όλες τις πλευρές μιας λογοτεχνίας που αναδεικνύεται κοινωνική, πολιτική και ιδιαιτέρως δημοφιλής σε όλο και περισσότερες χώρες – με το ζήτημα της μετάφρασής της να αποτελεί συστατικό στοιχείο του περί αυτήν προβληματισμού. Στην Ελλάδα, η αστυνομική λογοτεχνία ανθεί, τόσο με πρωτότυπα έργα όσο και με μεταφράσεις. Πέραν του σκανδιναβικού μυθιστορήματος, που κυριαρχεί παγκοσμίως, η γαλλική παρουσία είναι πολύ σημαντική και ενδεικτική της πλούσιας γαλλικής παραγωγής, μέσα σε έναν παγκοσμιοποιημένο κόσμο σε κρίση, αλλά και της μεγάλης παράδοσης του γαλλικού αστυνομικού μυθιστορήματος. Αντίθετα, κι αυτό παρουσιάζει ενδιαφέρον, η σερβική λογοτεχνία, λογοτεχνία μιας χώρας γειτονικής, παραμένει στην Ελλάδα παντελώς άγνωστη, όπως σε μεγάλο βαθμό και η τουρκική. Αναδεικνύονται έτσι σημαντικά ζητήματα εκδοτικής πολιτικής και ιεραρχίας, που αξίζει να μελετηθούν.

Ξεκινώντας ως ένας ελληνογαλλικός διάλογος, το συνέδριο αυτό φιλοδοξεί να ανοίξει τη συζήτηση στον μεσογειακό χώρο. Το συνέδριο προτίθεται να δώσει έμφαση στη σύγχρονη παραγωγή σε συνθήκες κρίσης, η παρουσίαση της οποίας όμως δεν μπορεί να γίνει χωρίς αναφορά στην ιστορία του είδους. Οι ίδιες οι αιτίες της κρίσης, άλλωστε, εντοπίζονται πολλές δεκαετίες πριν από την εμφάνισή της.

Ενδεικτικοί άξονες του συνεδρίου είναι:
Δείτε περισσότερα στον ιστότοπο του συνεδρίου